Toimumisaeg: | 05.09.2025 - 29.05.2026 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Eesmärk: | • Kujundada õpetaja/õppejõu/koolitaja isikupärast tehniliste ainete õpetamissüsteemi, arvestades inseneripedagoogika rakenduslikke võimalusi õppeprotsessis, vastavalt õpetatavale tehnilisele erialale nii teoreetiliste kui ka laboratoorsete ainetundide läbiviimisel; • Süvendada õpetajate teadmisi motivatsiooni ja tulemuslikkuse psühholoogilistest alustest, pakkudes praktilisi tööriistu õpetamise tõhususe suurendamiseks, samuti soodustada toetavat töökeskkonda koolis, suurendades õpetajate teadlikkust tööstressi ja läbipõlemise põhjustest ning tööpingetega toimetuleku strateegiatest. • Tutvustada tähtsamate digiõppevahendite ja AI kasutamise võimalusi õppetöös. • Kujundada STEM õpetajate ühist arusaama projekti- ja probleemõppe (PPÕ) olulistest mudelitest ning strateegiatest. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Sihtgrupp: | Üldhariduskoolide (sh täiskasvanute gümnaasiumide) ja kutseõppeasutuste STEM valdkonna õppeainete õpetajad, elukutset vahetavad insenerid jt kõrgharidusega isikud | ||||||||||||||||||||||||||||||
Teemad: | 1. Inseneripedagoogika käsitlusaine, ajalugu ja teaduslikud alused. Inseneripedagoogika uued arengusuunad ja aktuaalsed probleemid. Õppeprotsessi mõjufaktorid ja suhtlemise süsteem. Tehniliste õppeainete õpetamise didaktilised mudelid. Inseneripedagoogiline didaktika põhimudel. Õppe-eesmärk, selle püstitamine ja taseme määratlemine. Eesmärgi taksonoomiad. Õppekirjanduse ja õppematerjalide koostamise üldpõhimõtted, struktureerimine, analüüs ja hindamine. Psühholoogilised ja sotsioloogilised aspektid tehnikaõpetuses. Õppematerjali didaktilised seosed. Näitlikustamise olemus ja didaktilised alused. Suhtlemine õpetamisel. Tehnikaõpetaja isiksus. Lihtsalt mõistetav suhtlemine. Tähelepanu, unustamine ja väsimine. Distsipliin. Õpetamine ja juhendamine. Õppetulemuste hinnang, hindamine ja tagasiside. Kaasaegsed interaktiivsed õppemeetodid ja nende jaotus tehnikaõpetuses. Laboratoorne õppetöö ja metoodika. Ülesannete lahendamine. Erinevate õpistiilidega arvestamine õpetamisel. Küsimuste ja vastuste tehnika. Toetava õppekeskkonna kujundamine. Erinevate pedagoogiliste situatsioonide analüüs ja lahendamine. Õpetaja pedagoogilise portfoolio koostamine. 2. Õpimotivatsioon, motivaatorid õpilaste tulemuslikkuse tõstmiseks. Kuidas õpilasi motiveerida? Motivatsiooniteooriad, kuidas neid teooriaid koolikeskkonnas rakendada. Seesmine motivatsioon. Välised motivaatorid. Hoiaku muutmine. Õpetaja enesemotivatsioon. Õpilaskesksus koolis - mis on võimalik ja mida tegelikult saab teha. Õpilaskeskne suhtumine – mida saame teha? Peamised takistused ja kuidas neid takistusi ületada. Arenguvestlus koolis - õpetaja, õpilane, lapsevanem. Töö tulemuslikkus (MOA teooria). Arenguvestluse eesmärk, planeerimine ja juhtimine. Õpetajate tööstress ja läbipõlemine ja sellega toimetulek. Tööstressi esinemine, põhjused ja tunnused. Läbipõlemine. Tööpingetega toimetuleku strateegiad: esmaabi ja tegelik stressiga toimetulek. 3. Põhilised tehnilised õppevahendid, seadmed ja õppeprotsessis kasutatavad tehnilised süsteemid, nende kasutusala ja tööpõhimõte. Erinevad esitlemise tehnikad. Digiõppevara loomine, näitlikustamise põhireeglid: teksti visualiseerimine, kujundamise strateegia, heli kasutamine, õppevideote loomine. Esitlemise võimalused, loomise ja õppijate kaasamise vahendid. Meeskonna suhtlust ja koostööd toetavad vahendid. Digiõpe. Hübriidõpe või hajaõpe, põimõpe. Digiõpe: kontseptsioon ja vajadus. Digiõppe komponendid: õpikeskkonnad ja tehnikad. E-õppe standardid ja regulatsioonid. E- kursuse elemendid.. E-kursuse struktuur ja korraldus. Didaktika e-õppes. E-kursuse analüüs ja efektiivsuse hindamine. E-õppe korraldamine. Pööratud klassiruum, virtuaal- ja kauglaborid. Meedia ja AI õppetöös. 4. Probleem- ja projektõpe (PPÕ) olemus STEM valdkonnas. Kuidas integreerida PPÕ-d aine- ja õppekavva. Õpetamise ja õppimise eripära PPÕ-s. Probleem- ja projektõppe õpitsükkel. PPÕ metoodika ja mudelid õpetamisel ja hindamisel. Probleemide ja projektide liigid. Väljakutsepõhine õpe (CBL). CDIO - rahvusvaheline PPÕ raamistik. Probleemilahenduse strateegiad. Kriitiline mõtlemine. Refleksioon. Ettevõtete kaasamine päriseluliste probleemide ja projektide rakendamisel õppetöös. Rühmatöö PPÕ-s. Parimad praktikad. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Õpiväljund: | Koolituse läbinu: - rakendab isikupärast insenerpedagoogilist süsteemset lähenemist õppetöö planeerimisel ja läbiviimisel, analüüsib ja illustreerib rakendusi näidetega oma erialast, teab inseneripedagoogika uusi arengusuundi; - analüüsib inseneripedagoogilise õpetamismudeli põhikomponente ja selgitab nendevahelisi seoseid, analüüsib õppimise olemust ja selle mõju õpiprotsessile, valdab erinevaid kaasaegseid tehniliste erialaainete õppemetoodikaid; - motiveerib ja aktiviseerib õppureid, arvestab õppurite erinevate õpistiilide ja individuaalse eripäraga, valdab mõjusaid õpetamise meetodeid, strateegiaid ja –mudeleid, kujundab õppijas positiivseid hoiakuid ja iseseisvaid õpioskusi; - eristab tööstressi ja läbipõlemise tunnuseid ning mõistab nende mõju õpetaja tööle ja tervisele. Oskab rakendada erinevaid tööpingetega toimetuleku strateegiaid, sh vaimse esmaabi võtteid. - valib, kujundab ja rakendab didaktiliselt mõjusat digiõppevara lähtudes visualiseerimise põhireeglitest; - juhendab probleem- ja projektõpet, võttes aluseks päriselu probleemide lahendamise põhimõtted. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Hindamiskriteeriumid: | Antakse moodulkursuste esimeses loengus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentaar: | Kevadsemestril 2026 toimuvate kontakttundide ajad digivahendite ja probleemõppe moodulites on täpsustamisel | ||||||||||||||||||||||||||||||
Moodulid: | See kursus koosneb järgnevatest moodulitest (võimalik registreeruda moodulitele eraldi, mitte kogu kursusele): Õpetamine koolis: motivatsioon, stress ja suhted Inseneripedagoogika ja STEM didaktika Probleemi- ja projektipõhine õpe STEM valdkonnas Digivahendid ja nende kasutamine õppetöös | ||||||||||||||||||||||||||||||
Õppevaldkond: | Haridus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Õppekeel: | eesti keel | ||||||||||||||||||||||||||||||
Maht: | auditoorne õppetöö: 66 akadeemilist tundi iseseisev/muu õppetöö: 480 akadeemilist tundi | ||||||||||||||||||||||||||||||
EAP: | 21.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Koolituse läbimist tõendav dokument: | TalTech tunnistus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Lektor: | Tiia Rüütmann, TalTech kaasprofessor, Eesti Inseneripedagoogika keskuse juhataja, PhD; Mare Teichmann, TalTech emeriitprofessor, PhD; Tiina Kasuk, TalTech doktorant-nooremteadur, õppearenduse spetsialist; Ija Stõun, TalTech mentor | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt: | Marika Olander, 6203249, marika.olander@taltech.ee | ||||||||||||||||||||||||||||||
Müügihind: | 1455 EUR / osaleja | ||||||||||||||||||||||||||||||
Märkused hinna kohta: | Kursust /mooduleid saab tellida ka grupile. Kursus/moodul võib kokkuleppel toimuda ka tellija juures kohapeal. Rakendub kokkuleppehind. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Registreerumise algus: | 29.05.2025 00:00 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Registreerumise tähtaeg: | 02.09.2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Ajakava: |
|